home | services | klanten | over courtroads | contact
Advisering

Ervaring helpt u op weg

Wanneer ben je als een onderneming succesvol? Succes van een bedrijf heeft met financiële waardering te maken. Omzet, winst, maar ook indicatoren als “shareholder value” en een gezonde balans maken dat een bedrijf over het algemeen als  succesvol wordt betiteld.

In de visie van Courtroads is het definiëren en behalen van succes een gecontroleerd proces. De grondleggers van succes zijn namelijk de beantwoording en invulling van de volgende vragen:

Waarom doe je als onderneming ook weer wat je doet?

Dit is de vertaling van wat wil je toevoegen aan de maatschappij. Wat wil je doen als bedrijf de komende jaren en waarom? Portals maken, websites bouwen, nieuwe technologie implementeren, netwerk operator worden. Wat wil je daarin toevoegen aan de maatschappij? Dit is een belangrijkste eerste stap om onderscheid te maken te maken ten opzichte van andere aanbieders en .

Wat wil  je als onderneming zijn?

De meeste bedrijven komen met deze vraag met een missie aanzetten. Die geven op zich aan wat je bent als bedrijf en waar je naar streeft, maar niemand onthoud de missie. Het is veel krachtiger om dit heel kort aan te duiden, als in een ‘mantra’. Kort krachtig neerzetten waar de eigen organisatie voor staat.

Wat is het doel van je onderneming?

Belangrijk daarbij te beseffen is ook of je als bedrijf een reeds lang ingeslagen weg volgt, of een uitgestippeld doel? Een succesvol bedrijf heeft een door het management en personeel gedragen doelstelling nodig waar het over vijf jaar wil staan. Dit zijn doelstellingen als:

  • de meest innovatieve websitebouwer van Nederland worden;
  • de in Nederland opgebouwde positie uitbouwen in Europa;
  • de belangrijkste marktpartij zijn binnen een bepaalde markt;
  • de belangrijkste IT Governance Portal worden in Nederland;
  • het veranderen van een projectorganisatie naar een service organisatie;
  • het grootste Telecom adviesbureau worden in Nederland.

Deze doelstelling moet vervolgens vertaald worden in kwantiteiten. Wat is dan het meest innovatief, wat is het grootste bureau, wat is die belangrijkste portal?  Wanneer ben je in jouw doelstelling gezien succesvol? Zijn dat 20 klanten, 30 miljoen omzet, 40% winstmarge, zijn dat prijzen vanuit de media of branche verenigingen? Kwantificeren dus.

Hoe behalen we de doelstellingen?

Zodra men als Directie/Management team de doelstellingen met elkaar heeft vastgesteld gaen we van daar uit terugredeneren. Ontwikkel een visie hoe je daar wilt komen. Moeten er 30 nieuwe klanten bij? Moet je je juist richten op één markt? Moet je daarvoor een scala aan producten hebben? Moet je je inkomstenbron van eenmalige omzet veranderen in maandelijks terugkerende omzet?

Hoe verkoop je de oplossing uiteindelijk aan je doelgroep?

Hoe simpel en logisch het ook lijkt, het luisteren en dóórvragen bij verkoopgesprekken is vaak ver te zoeken en is juist een essentieel onderdeel van een verkoopgesprek. Hierin kan Courtroads het verkoopteam van de klant begeleiden, ondersteunen en adviseren.

© 2017 Courtroads | Algemene voorwaarden | info@courtroads.nl